INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTIONAL BURNOUT SYNDROME AND TEACHERS' MOTIVATION

Authors

  • Olga Anatolevna Semizdralova Russian State University. Moscow, Russia
  • Aleksandr Yurevich Plotnikov Russian State University. Moscow, Russia

Keywords:

motivation, professional motivation of teachers, emotional burnout syndrome, burnout symptoms, burnout factors.

Abstract

the article analyzes the relationship between professional motivation and emotional burnout on the example of teachers. The features of teachers' motivation are highlighted. A theoretical overview of the current state of the study of the problem of emotional burnout is given. The results of diagnostics of professional motivation and emotional burnout of teachers are presented.

References

Литература

Абанкина И.В. Эффективный контракт: тенденция изменения мотивации учителей / И.В. Абанкина, Л.М. Филатова // Народное образование. 2015. № 7. С 98-104.

Бойко В.В. Правила эмоционального поведения / В. В. Бойко. СПб. : Сударыня, 2001. 86 с.

Вилюнас В.К. Психологические механизмы мотивации человека / В.К. Вилюнас. Москва: Изд-во МГУ, 1990. 283 с.

Водопьянова Н.Е. Старченкова Е.С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика / Н.Е. Водопьянова, Е.С. Старченкова. СПб: Питер, 2008 338 с

Гришина Н.В. Помогающие отношения: профессиональные и экзистенциальные проблемы / Н.В. Гришина // Психологические проблемы самореализации личности. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1997. С. 143-156.

Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е.П. Ильин. СПб.: Питер, 2008. 512 с.

Мисбахов А.А. Психологические причины развития эмоционального выгорания в профессиональной деятельности / А.А. Мисхабов // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 68-4. С. 293-297.

Мотивация и деятельность / X. Хекхаузен. Москва: Смысл, 2003. 860 с.

Орел В.Е. Синдром психического выгорания личности / В.Е. Орел. М.: Институт психологии Российской академии наук, 2005, 450 с.

Решетова Т.В. Личность, семья болезнь / Т.В. Решетова. М., Комитета по здравоохранению Правительства Санкт-Петербурга, 2007. 276 с.

Самоукина Н.В. Синдром профессионального выгорания / Н.В. Самоукина. // Элитариум. 2011. URL: http://www.elitarium.ru/sindrom_professionalnogo_vygoranija.html

Семиздралова О.А. Профилактика эмоционального выгорания на ранних этапах профессионализации учителя: дис. … к. псх. наук. Москва, 2006. 186. с.

Соломанидина Т.О. Мотивация трудовой деятельности персонала / Т.О. Соломанидина, В.Г. Соломанидин. Москва: Управление персоналом», 2005. 277 с.

Форманюк Т.В. Синдром «эмоционального сгорания» как показатель профессиональной дезадаптации учителя / Т.В. Форманюк // Вопросы психологии. 1994. № 6. С. 57-64.

Perlman B., Hartman E.A. «Burnout»: summary and future and research // J. Human relations. 1982. Vol. 14. no. 5. pp. 153-161.

References

Abankina I.V., Filatova L.M. Effektivnyiy kontrakt: tendentsiya izmeneniya motivatsii uchiteley [Effective contract: the trend of changing teachers' motivation]. Narodnoe obrazovanie [National education], 2015, no. 7, pp. 98-104. (In Russ.).

Boyko V.V. Pravila emotsionalnogo povedeniya [Rules of emotional behavior]. St. Petersburg, 2001. 86 p. (In Russ.).

Vilyunas V.K. Psihologicheskie mehanizmyi motivatsii cheloveka [Psychological mechanisms of human motivation]. Moscow, 1990. 283 p. (In Russ.).

Vodopyanova N.E. Starchenkova E.S. Sindrom vyigoraniya: diagnostika i profilaktika [Burnout syndrome: diagnosis and prevention]. St. Petersburg, 2008 338 p. (In Russ.).

Grishina N.V. Pomogayuschie otnosheniya: professionalnyie i ekzistentsialnyie problemyi [Helping relationships: professional and existential problems]. Psihologicheskie problemyi samorealizatsii lichnosti [Psychological problems of personal self-realization]. St. Petersburg, 1997. Pp. 143-156. (In Russ.).

Ilin E.P. Motivatsiya i motivyi [Motivation and motives].St. Petersburg, 2008. 512 p. (In Russ.).

Misbahov A.A. Psihologicheskie prichinyi razvitiya emotsionalnogo vyigoraniya v professionalnoy deyatelnosti [Psychological reasons for the development of emotional burnout in professional activity]. Problemyi sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya [Problems of modern pedagogical education], 2020, no. 68-4, pp. 293-297. (In Russ.).

Hekhauzen X. Motivatsiya i deyatelnost [Motivation and activity]. Moscow, 2003. 860 p. (In Russ.).

Orel V.E. Sindrom psihicheskogo vyigoraniya lichnosti [Personality burnout syndrome]. Moscow, 2005, 450 p. (In Russ.).

Reshetova T.V. Lichnost, semya bolezn [Personality, family illness]. Moscow, 2007. 276 p. (In Russ.).

Samoukina N.V. Sindrom professionalnogo vyigoraniya [Professional burnout syndrome]. Elitarium. 2011 [Elitarium. 2011]. Available at: http://www.elitarium.ru/sindrom_professionalnogo_vygoranija.html (In Russ.).

Semizdralova O.A. Profilaktika emotsionalnogo vyigoraniya na rannih etapah professionalizatsii uchitelya: dis. … k. psh. nauk [Prevention of emotional burnout at the early stages of teacher professionalization. Thesis]. Moscow, 2006. 186. p. (In Russ.).

Solomanidina T.O., Solomanidin V.G. Motivatsiya trudovoy deyatelnosti personala [Motivation of labor activity of personnel]. Moscow, 2005. 277 p. (In Russ.).

Formanyuk T.V. Sindrom «emotsionalnogo sgoraniya» kak pokazatel professionalnoy dezadaptatsii uchitelya [The syndrome of "emotional combustion" as an indicator of professional maladaptation of a teacher]. Voprosyi psihologii [Questions of psychology], 1994, no. 6, pp. 57-64. (In Russ.).

Perlman B., Hartman E.A. «Burnout»: summary and future and research // J. Human relations. 1982. Vol. 14. no. 5. pp. 153-161. (In Engl.).

Published

2022-04-25

How to Cite

Семиздралова, О. А., & Плотников, А. Ю. (2022). INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTIONAL BURNOUT SYNDROME AND TEACHERS’ MOTIVATION. Actual Problems of Pedagogy and Psychology. Scientific Peer-Reviewed Electronic Journal (online Edition) 16+, 3(4), 36–43. Retrieved from http://pedpsy.ru/index.php/ped/article/view/126