THE EFFECTIVENESS OF PROJECT ACTIVITIES IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF STUDENTS IN THE STUDY OF TECHNOSPHERE SAFETY

Authors

Keywords:

ecological values, technosphere safety, engineering education, future engineers, safe technogenic world.

Abstract

The article is devoted to aspects related to the formation of professional competence among students studying technosphere safety at the level of their creation of environmentally safe technologies.

Relevance. This article reflects the relevance of the formation of professional competence of future engineers in the study of technosphere safety, who will have to create environmentally safe technologies in their professional activities that do not have a negative impact on the surrounding world, nature and environmental processes.

Problem, goal, tasks. Currently, there is an environmental crisis that threatens people's lives, and engineering students need to show their knowledge, skills and abilities in the future only within a safe framework for ecology, which reflects the problem of research. Thus, the purpose and objective of the work was to identify the effectiveness of project activities in the formation of professional competence that allows students to develop environmentally friendly technologies.

Research materials and Methods. The Schwartz value questionnaire was used in the work, which allows to determine the presence and formation of a value attitude to nature and environmental processes among students. 86 future engineers studying technosphere safety at the Polytechnic University of Perm were subjected to research.

Results and discussion. The data on the effectiveness of project activities in the formation of professional competence used during academic work were presented. After testing the project work, the students identified indicators indicating the formation of environmental values in them and their understanding of the importance of developing environmentally friendly technologies in their future professional activities.

Conclusion and conclusion. The presented data on the project work reflect the formation of professional competence among future engineers, which contributes to creating a safe man-made world for them, which will provide conditions for the restoration of environmental processes.

References

Васина О.Н. Эколого-ориентированный компонент компетентностной модели выпускника / О.Н. Васенина // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2019. № 5 (74). С. 146-153.

Карпов В.В. Экологический аспект в системе профессиональной подготовки бакалавров техносферной безопасности / В.В. Карпов // Экономические, экологические и социальные проблемы промышленных регионов: сборник научных работ. Краснодон, 2020. С. 124-125.

Карпов В.В. Формирование профессиональных компетенций экологической направленности у будущих бакалавров техносферной безопасности // Актуальные проблемы методики преподавания биологии, химии и экологии в школе и вузе : сборник материалов Международной научно-практической конференции (г. Москва, 12–14 февраля 2020 г.). М., 2020. С. 339-342.

Панасенкова Е.Ю. Применение компетентностного подхода при подготовке студентов направления «Техносферная безопасность» на примере дисциплины «Региональная экология» / Е.Ю. панасенкова // XXI век. Техносферная безопасность. 2017. Т. 2. № 3. С.102–110.

Пономарева О.Н. Дидактические средства экологического содержания для развития критического мышления / О.Н. Пономарева // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2017. № 1 (41). С. 161-169.

Попцов А.Н. Формирование компетентности обеспечения техносферной безопасности студентов политехнического вуза на основе междисциплинарных связей / А.Н. Попцов // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Серия: Психологические и педагогические науки. 2020. № 1 (3). С. 61–68.

Тебенькова Е.А. Современные подходы к гуманитаризации естественнонаучного образования в подготовке бакалавров по направлению «Техносферная безопасность» / Е.А. Тебенькова // Материалы 21 Международной научно-практической конференции «Техносферная безопасность, надежность, качество, энерго- и ресурсосбережение». Ростов-на-Дону: Изд-во ДГТУ, 2019 С. 22–29.

Чалышева В.И. Компоненты формирования готовности бакалавров в области техносферной безопасности к осуществлению профессиональной деятельности / В.И. Чалышева // Глобальный научный потенциал. 2020. № 11(116). С. 199-201.

Ямборко П.В. Подготовка бакалавров направления «Техносферная безопасность» в Ульяновском государственном университете / П.В. Ямборко // Сборник статей IV Всероссийской научно- технической конференции «Инновации технических решений в машиностроении и транспорте». Пенза: Изд-во ПГАУ, 2018. С. 167–180.

Published

2023-04-24

How to Cite

Долгих Андрей Сергеевич. (2023). THE EFFECTIVENESS OF PROJECT ACTIVITIES IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF STUDENTS IN THE STUDY OF TECHNOSPHERE SAFETY. Actual Problems of Pedagogy and Psychology. Scientific Peer-Reviewed Electronic Journal (online Edition) 16+, 4(4), 5–11. Retrieved from https://pedpsy.ru/index.php/ped/article/view/204

Issue

Section

Competence-based approach in education