SOCIAL ACCESSIBILITY OF HIGHER TECHNICAL EDUCATION IN RUSSIA AT THE BEGINNING OF THE XX CENTURY

Authors

Keywords:

history of education, the Russian Empire at the beginning of the XX century, accessibility of higher education, social composition of universities

Abstract

The proposed article reveals the issue of accessibility of higher education for various population groups in the Russian Empire at the beginning of the 20th century by analyzing the social composition of students from a number of technical universities representing various regions of the country. The materials from the published reports on the institutions under consideration revealed some established trend: the democratization of the social composition of students of technical universities least influenced by European educational traditions (Moscow, St. Petersburg, Tomsk), and a more conservative social composition of students in regions with significant European influence (Warsaw, Riga, Kiev).

References

Двадцатипятилетие Электротехнического института императора

Александра III: 1886-1911. Санкт-Петербург: Типо-лит. Н.И. Евстифеев, 1914. 582 с.

История педагогики и образования : Учебник / А. И. Пискунов, А. Н. Джуринский, М.Г. Плохова [и др.]. – 4-е изд., пер. и доп. – Москва : М.: Издательство Юрайт, 2015. – 452 с.

История педагогики и образования: Учебник / А. Н. Джуринский, А. И. Пискунов, В. И. Блинов [и др.]. – 4-е изд., пер. и доп. – Москва : Издательство Юрайт, 2020. – 452 с.

Отчет Варшавского политехнического института императора Николая II за 1901-1902 уч. год. Варшава, 1903. 93 с.

Отчет о состоянии и деятельности Рижского политехнического института за 1915 год. Москва, 1916. 29 с.

Отчет о состоянии и деятельности Томского технологического института императора Николая II за 1902 год (Известия Томского технологического института). Томск, 1903. 21 с.

Отчет о состоянии и деятельности Томского технологического института императора Николая II за 1907 год. Томск, 1908. XVIII с.

Отчет о состоянии и деятельности Томского технологического института императора Николая II за 1914 год (Известия Томского технологического института). Томск, 1918. 120 с.

Отчет о состоянии Императорского Московского технического училища за 1901 год. Москва, 1902. 92 с.

Отчет о состоянии Императорского Московского технического училища за 1905 год. Москва, 1906. 83 с.

Отчет о состоянии Императорского Московского технического училища за 1914 год. Москва, 1915. VIII с.

Отчет о состоянии Киевского политехнического института императора Александра II за 1902 год. Киев, 1903. 251 с.

Отчет о состоянии Киевского политехнического института императора Александра II за 1905 и 1906 годы. Киев, 1908. 107 с.

Рыжов, А. Н. Образование детей крепостных в России во второй половине XVIII в / А. Н. Рыжов // Вопросы образования. – 2010. – № 2. – С. 238-263.

Рыжов А.Н. Развитие образования в Российской империи в начале XX века. Статистический сборник. - Москва: Проспект, 2024.

Рыжов, А.Н. Современные проблемы в области педагогической терминологии и подходы к их решению / А. Н. Рыжов // Наука и школа. – 2012. – № 5. – С. 20-24.

Published

2024-03-24

How to Cite

Килячина Анна Ивановна. (2024). SOCIAL ACCESSIBILITY OF HIGHER TECHNICAL EDUCATION IN RUSSIA AT THE BEGINNING OF THE XX CENTURY. Actual Problems of Pedagogy and Psychology. Scientific Peer-Reviewed Electronic Journal (online Edition) 16+, 5(3), 5–10. Retrieved from https://pedpsy.ru/index.php/ped/article/view/356

Issue

Section

General pedagogy, history of pedagogy and education