TEN SECRETS OF STUDENT HEALTH SAVING: FROM WORK EXPERIENCE

Authors

  • Alla Aleksandrovna Shvarts

Keywords:

health care, health building, healthy lifestyle, health secrets.

Abstract

Abstract. The author reveals the experience of working on the formation of students ' knowledge about health care and active involvement of students themselves in this process.

Relevance. One of the most important goals of education is the harmonious development of the individual. However, the harmonious development of the individual implies not only the achievement of a high level of education, but also good human health.

The problem: on the one hand, the need for a deep, versatile education, and on the other, a sharp deterioration in the health of school graduates.

Purpose: to compare the tasks of developing students ' education with the tasks of preserving their health in educational processes.

Tasks:

– to formulate the basic concepts of the school of joy school is kind of how the idea of "positive" and "healthy pedagogy";

– to explore how the idea of goodness "Kindness, kindness, mellowness" to build "health-saving pedagogy»;

– to formulate the secrets of health-saving students that would help to activate the students themselves in their own health-saving while studying at school;

– check the effectiveness of using health-saving technologies and the secrets of health-saving pedagogy.

Research materials and Methods

The study involved 202 students and 10 teachers. Testing the functional state of the students ' body. Survey. Analysis of the results of educational activities. Analysis of students ' activity in organizing their own health care. Method of projects in the organization of health-saving activities of students.

Results and discussion. The lack of formation of a health culture directly depends on the insufficient level of objective knowledge about health. There was an increase in the level of awareness in the organization of students ' own health-saving activities in 100 % of the study participants. The activity of the individual in creating a health-saving personal space has increased in 80 % of schoolchildren.

Conclusions. The use of health-saving secrets contributes to a significant increase in students ' awareness of healthy lifestyles.

References

Список литературы

Васильева Г.В. Индивидуальный план учащихся как перспективная форма организации их здоровьесбережения / Г.В. Васильева, В.Ф. Стафеев // Качество науки – качество жизни. 2013. № 2. С. 55-56.

Вашлаева Л.П. Здоровьесбережение учащихся - приоритет образования / Л.П. Вашлаева, Лысова И.А. // Профессиональное образование. 2007. № 7. С. 16-17.

Государственный образовательный стандарт основного общего образования (проект) // Учительская газета, 14 января 1997. № 1, С.8-9.

Демаков А.В. Здоровьесбережение и формирование культуры здорового и безопасного образа жизни у учащихся в контексте ФГОС / А.В. Демаков, Е.А. Демакова, Т.И. Шишкина // Физиологические, педагогические и экологические проблемы здоровья и здорового образа жизни. сборник научных трудов IX Всероссийской научно-практической конференции. М., 2016. С. 85-92.

Десятов С.М. Педагогические условия создания здоровьесберегающей системы организации образовательного процесса в массовой школе: автореф. дис…канд. пед. наук / С.М. Десятов. Омск, 1999. 22 с.

Дронова М.Ю. Обеспечение здоровьесбережения и безопасности жизнедеятельности учащихся в педагогической системе современной школы / М.Ю. Дронова // Экономические и гуманитарные исследования регионов. 2013. № 4. С. 24-28.

Ермакова М.А. Здоровьесбережение учащихся в образовательной среде школы как педагогическая проблема / М.А. Ермакова // Альманах молодой науки. 2014. № 3. С. 3-6.

Ермакова М.А. Модель процесса формирования индивидуального опыта здоровьесбережения у учащихся / М.А. Ермакова, Т.И. Меерзон, Н.В. Чуклова // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2011. № 13 (230). С. 125-129.

Ермакова М.А. Теоретико-практические аспекты формирования индивидуального опыта здоровьесбережения у учащихся / М.А. Ермакова, Н.В. Сократов, Т.И. Меерзон // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2010. № 12 (188). С. 112-116.

Ермакова М.А. Формирование индивидуального опыта здоровьесбережения у учащихся в образовательной среде школы : автореф. дис. … канд. пед. наук / М.А. Ермакова. Самара, 2008. 23 с.

Ермакова М.А. Формирование индивидуального опыта здоровьесбережения у учащихся в образовательной среде школы : дис. … канд. пед. наук / М.А. Ермакова. Самара, 2008. 139 с.

Ермакова М.А. Формирование индивидуального опыта здоровьесбережения у учащихся в образовательной среде школы / М.А. Ермакова, С.С. Коровин, Г.М. Полько. Уфа, 2010. 140 с.

Закамерная Е.И. Здоровьесбережение учащихся на уроках технологии / Е.И. Закамерная // Современные технологии в мировом научном пространстве. Сборник статей Международной научно-практической конференции: в 6 частях. Пермь, 2017. С. 51-53.

Ившина Е.В. Дифференцированный подход как фактор здоровьесбережения учащихся при решении задач на уроке физики / Е.В. Ившина // Проблемы школьного и дошкольного образования. Материалы VII регионального научно-практического семинара «Достижения науки и практики – в деятельность образовательных учреждений» (с международным участием). Глазов, 2016. С. 612-616.

Казакевич Н.Н. Реализация функции здоровьесбережения учащихся основной школы в процессе обучения основам безопасности жизнедеятельности / Н.Н. Казакевич, А.В. Немковская, М.О. Федорович // Образование и социализация личности в современном обществе. материалы XI Международной научной конференции. Красноярск, 2018. С. 397-400.

Кофанова Л.В. Проблемы здоровьесбережения учащихся в теории и практике современного образования / Л.В. Кофанова // Образование. Наука. Инновации: Южное измерение. 2013. № 1 (27). С. 66-72.

Матис Л.А. Формирование системы здоровьесбережения учащихся в условиях ФГОС / Л.А. Матис, Е.В. Чиркова // Вестник научных конференций. 2019. № 9-2 (49). С. 90-91.

Недобой А.В. Проблема здоровьесбережения учащихся школы на уроках математики / А.В. Недобой // Актуальные проблемы безопасности жизнедеятельности детей и пути их решения. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Под общей редакцией Н.В. Тимушкиной, Д.В. Воробьева. Саратов, 2017. С. 304-306.

Невзорова А.В. Современные формы работы педагогов по здоровьесбережению учащихся начальной школы / А.В. Невзорова, А.П. Климов // Дошкольное и начальное образование: современные методические подходы. Международная конференция «Чтения Ушинского» педагогический факультет ЯГПУ. Ярославль, 2015. С. 50-54.

Новик Л.В. Проблема здоровьесбережения в исследовательских работах учащихся по информатике / Л.В. Новик // Образование как фактор развития интеллектуально-нравственного потенциала личности и современного общества. материалы VI международной научной конференции. Санкт-Петербург, 2016. С. 144-148.

Сериков С.Г. Здоровьесбережение учащихся в образовательных процессах / С.Г. Сериков. Шадринск, 2001. 320 с.

Сидоров С.В. Здоровьесбережение учащихся в школе, работающей в режиме инновационного развития / С.В. Сидоров // Социосфера. 2012. № 2. С. 74-76.

Стафеев В.Ф. Опыт индивидуального планирования учащимися личного здоровьесбережения / В.Ф. Стафеев, Г.В. Васильева // Здоровье, демография, экология финно-угорских народов. 2015. № 1. С. 16-19.

Харевич Т.В. Приоритетные направления работы учреждения образования по здоровьесбережению учащихся / Т.В. Харевич, Н.А. Пиунова, П.М. Якименко // Психологическое сопровождение образовательного процесса. 2012. Т. 1. № 2-1. С. 249-254.

Ягудина Р.Р. Формирование компетенций здоровьесбережения учащихся на уроках и во внеурочной деятельности / Р.Р. Ягудина // Инновации в современной науке. Материалы II Международного осеннего симпозиума. Москва, 2013. С. 167-173.

References

Vasileva G.V., Stafeev V.F. Individualnyiy plan uchaschihsya kak perspektivnaya forma organizatsii ih zdorovesberezheniya [Individual plan of students as a promising form of organization of their health saving]. Kachestvo nauki – kachestvo zhizni [The quality of science is the quality of life]. 2013. no. 2. pp. 55-56. (In Russ.).

Vashlaeva L.P., Lyisova I.A. Zdorovesberezhenie uchaschihsya – prioritet obrazovaniya [Health saving of students – priority of education]. Professionalnoe obrazovanie [Professional education]. 2007. no. 7. pp. 16-17. (In Russ.).

Gosudarstvennyiy obrazovatelnyiy standart osnovnogo obschego obrazovaniya (proekt) [State educational standard of basic General education (project)]. Uchitelskaya gazeta [Teacher's newspaper], January 14, 1997. no. 1, P. 8-9. (In Russ.).

Demakov A.V., Demakova E.A., Shishkina T.I. Zdorovesberezhenie i formirovanie kulturyi zdorovogo i bezopasnogo obraza zhizni u uchaschihsya v kontekste FGOS [Health saving and formation of culture of healthy and safe lifestyle in students in the context of the Federal state educational standard]. Fiziologicheskie, pedagogicheskie i ekologicheskie problemyi zdorovya i zdorovogo obraza zhizni. sbornik nauchnyih trudov IX Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Physiological, pedagogical and environmental problems of health and healthy lifestyle. collection of scientific papers of the IX all-Russian scientific and practical conference]. Moscow, 2016. Pp. 85-92. (In Russ.).

Desyatov S.M. Pedagogicheskie usloviya sozdaniya zdorovesberegayuschey sistemyi organizatsii obrazovatelnogo protsessa v massovoy shkole: avtoref. dis…kand. ped. nauk [Pedagogical conditions for creating a health-saving system for organizing the educational process in a mass school. Abstract of thesis]. Omsk, 1999. 22 p. (In Russ.).

Dronova M.Yu. Obespechenie zdorovesberezheniya i bezopasnosti zhiznedeyatelnosti uchaschihsya v pedagogicheskoy sisteme sovremennoy shkolyi [Ensuring the health and safety of students ' life in the pedagogical system of a modern school]. Ekonomicheskie i gumanitarnyie issledovaniya regionov [Economic and humanitarian research of regions]. 2013. no. 4. pp. 24-28. (In Russ.).

Ermakova M.A. Zdorovesberezhenie uchaschihsya v obrazovatelnoy srede shkolyi kak pedagogicheskaya problema [Health saving of students in the educational environment of the school as a pedagogical problem]. Almanah molodoy nauki [Almanac of young science]. 2014. no. 3. pp. 3-6. (In Russ.).

Ermakova M.A., Meerzon T.I., Chuklova N.V. Model protsessa formirovaniya individualnogo opyita zdorovesberezheniya u uchaschihsya [Model of the process of formation of individual health-saving experience in students]. Vestnik Yuzhno-Uralskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Obrazovanie. Pedagogicheskie nauki [Bulletin of the South Ural state University. Series: Education. Pedagogical science]. 2011. no. 13 (230). pp. 125-129. (In Russ.).

Ermakova M.A., Sokratov N.V., Meerzon T.I. Teoretiko-prakticheskie aspektyi formirovaniya individualnogo opyita zdorovesberezheniya u uchaschihsya [Theoretical and practical aspects of the formation of individual health-saving experience in students]. Vestnik Yuzhno-Uralskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Obrazovanie. Pedagogicheskie nauki [Bulletin of the South Ural state University. Series: Education. Pedagogical science]. 2010. no. 12 (188). pp. 112-116. (In Russ.).

Ermakova M.A. Formirovanie individualnogo opyita zdorovesberezheniya u uchaschihsya v obrazovatelnoy srede shkolyi : avtoref. dis. … kand. ped. nauk [Formation of individual experience of health saving in students in the educational environment of the school. Abstract of thesis]. Samara, 2008. 23 p. (In Russ.).

Ermakova M.A. Formirovanie individualnogo opyita zdorovesberezheniya u uchaschihsya v obrazovatelnoy srede shkolyi : dis. … kand. ped. nauk [Formation of individual experience of health saving in students in the educational environment of the school. Thesis]. Samara, 2008. 139 p. (In Russ.).

Ermakova M.A., Korovin S.S., Polko G.M. Formirovanie individualnogo opyita zdorovesberezheniya u uchaschihsya v obrazovatelnoy srede shkolyi [Formation of individual experience of health saving in students in the educational environment of the school]. Ufa, 2010. 140 p. (In Russ.).

Zakamernaya E.I. Zdorovesberezhenie uchaschihsya na urokah tehnologii [Health protection of students in the classroom technology]. Sovremennyie tehnologii v mirovom nauchnom prostranstve. sbornik statey Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii: v 6 chastyah [Modern technologies in the world scientific space. collection of articles of the International scientific and practical conference: in 6 parts]. Perm. 2017. Pp. 51-53. (In Russ.).

Ivshina E.V. Differentsirovannyiy podhod kak faktor zdorovesberezheniya uchaschihsya pri reshenii zadach na uroke fiziki [Differentiated approach as a factor of health saving of students when solving problems in the physics lesson]. Problemyi shkolnogo i doshkolnogo obrazovaniya. Materialyi VII regionalnogo nauchno-prakticheskogo seminara «Dostizheniya nauki i praktiki – v deyatelnost obrazovatelnyih uchrezhdeniy» (s mezhdunarodnyim uchastiem) [Problems of school and preschool education. Materials of the VII regional scientific and practical seminar " Achievements of science and practice-in the activities of educational institutions "(with international participation)]. Glazov, 2016. Pp. 612-616. (In Russ.).

Kazakevich N.N., Nemkovskaya A.V., Fedorovich M.O. Realizatsiya funktsii zdorovesberezheniya uchaschihsya osnovnoy shkolyi v protsesse obucheniya osnovam bezopasnosti zhiznedeyatelnosti [Implementation of the health-saving function of primary school students in the process of learning the basics of life safety]. Obrazovanie i sotsializatsiya lichnosti v sovremennom obschestve. materialyi XI Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii [Education and socialization of the individual in modern society. proceedings of the XI International scientific conference]. Krasnoyarsk, 2018. Pp. 397-400. (In Russ.).

Kofanova L.V. Problemyi zdorovesberezheniya uchaschihsya v teorii i praktike sovremennogo obrazovaniya [Problems of health saving of students in the theory and practice of modern education]. Obrazovanie. Nauka. Innovatsii: Yuzhnoe izmerenie [Education. The science. Innovation: the southern dimension]. 2013. no. 1 (27). pp. 66-72. (In Russ.).

Matis L.A., Chirkova E.V. Formirovanie sistemyi zdorovesberezheniya uchaschihsya v usloviyah FGOS [Formation of the health-saving system of students in the conditions of the Federal state educational system]. Vestnik nauchnyih konferentsiy [Bulletin of scientific conferences]. 2019. no. 9-2 (49). pp. 90-91. (In Russ.).

Nedoboy A.V. Problema zdorovesberezheniya uchaschihsya shkolyi na urokah matematiki [The Problem of health saving of school students in math lessons]. Aktualnyie problemyi bezopasnosti zhiznedeyatelnosti deteyi puti ih resheniya. Materialyi Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii s mezhdunarodnyim uchastiem [Actual problems of children's life safety and ways to solve them. Materials of the all-Russian scientific and practical conference with international participation]. Saratov, 2017. Pp. 304-306. (In Russ.).

Nevzorova A.V., Klimov A.P. Sovremennyie formyi rabotyi pedagogov po zdorovesberezheniyu uchaschihsya nachalnoy shkolyi [Modern forms of work of teachers on health care of primary school students]. Doshkolnoe i nachalnoe obrazovanie: sovremennyie metodicheskie podhodyi [Preschool and primary education: modern methodological approaches]. Yaroslavl, 2015. Pp. 50-54. (In Russ.).

Novik L.V. Problema zdorovesberezheniya v issledovatelskih rabotah uchaschihsya po informatike [The Problem of health saving in research works of students in computer science]. Obrazovanie kak faktor razvitiya intellektualno-nravstvennogo potentsiala lichnosti i sovremennogo obschestva. materialyi VI mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii [Education as a factor in the development of intellectual and moral potential of the individual and modern society. proceedings of the VI international scientific conference].Saint Petersburg, 2016. Pp. 144-148. (In Russ.).

Serikov S.G. Zdorovesberezhenie uchaschihsya v obrazovatelnyih protsessah [Health Care of students in educational processes]. Shadrinsk, 2001. 320 p. (In Russ.).

Sidorov S.V. Zdorovesberezhenie uchaschihsya v shkole, rabotayuschey v rezhime innovatsionnogo razvitiya [Zdorovesberezhenie students in a school operating in the mode of innovative development]. Sotsiosfera [Sociosphere]. 2012. no. 2. pp. 74-76. (In Russ.).

Stafeev V.F., Vasileva G.V. Opyit individualnogo planirovaniya uchaschimisya lichnogo zdorovesberezheniya [Experience of individual planning by students of personal health saving]. Zdorove, demografiya, ekologiya finno-ugorskih narodov [Health, demography, ecology of Finno-Ugric peoples]. 2015. no. 1. pp. 16-19. (In Russ.).

Harevich T.V., Piunova N.A., Yakimenko P.M. Prioritetnyie napravleniya rabotyi uchrezhdeniya obrazovaniya po zdorovesberezheniyu uchaschihsya [Priority areas of work of educational institutions for health protection of students]. Psihologicheskoe soprovozhdenie obrazovatelnogo protsessa [Psychological support of the educational process]. 2012. T. 1. no. 2-1. pp. 249-254. (In Russ.).

Yagudina R.R. Formirovanie kompetentsiy zdorovesberezheniya uchaschihsya na urokah i vo vneurochnoy deyatelnosti [Formation of health-saving competencies of students in the classroom and in extracurricular activities]. Innovatsii v sovremennoy nauke. Materialyi II Mezhdunarodnogo osennego simpoziuma [Innovations in modern science. Proceedings of the II international autumn Symposium]. Moscow, 2013. Pp. 167-173. (In Russ.).

Published

2020-10-31

How to Cite

Шварц, А. А. (2020). TEN SECRETS OF STUDENT HEALTH SAVING: FROM WORK EXPERIENCE. Actual Problems of Pedagogy and Psychology. Scientific Peer-Reviewed Electronic Journal (online Edition) 16+, 1(1), 47–59. Retrieved from https://pedpsy.ru/index.php/ped/article/view/7