CORRECTIONAL WORK ON THE DEVELOPMENT OF COLOR PERCEPTION IN CHILDREN WITH MENTAL RETARDATION AT AN EARLY AGE
Keywords:
visual perception, didactic game, preschoolers with mental retardation, diagnostics, sensory learning game system.Abstract
The article defines the main features of visual perception in preschool children with mental retardation. The author explores the issue of the development of visual perception through didactic games. The use of educational games and exercises in the process of psychocorrective work allowed the formation of color discrimination in children with mental retardation.
References
Литература
Азина Е.Г. Методика развития зрительного восприятия у младших школьников с задержкой психического развития / Е.Г. Азина, С.Н. Сорокоумова // Проблемы и перспективы инклюзивного образования в Ивановской области : материалы II научной конференции, Шуя-Иваново, 02–03 ноября 2016 года. Шуя-Иваново, 2016. С. 63-66.
Бенке Л.А. Развитие восприятия цвета у детей с ЗПР старшего дошкольного возраста посредством изотерапии / Л.А. Бенке // Инновационная наука. 2019. № 12. С. 219-223.
Буковская Е.В. Дидактические игры как средство развития зрительного восприятия у детей дошкольного возраста с ЗПР / Е.В. Буковская // Инклюзивное образование: преемственность инклюзивной культуры и практики : сборник материалов IV Международной научно-практической конференции, Москва, 21–23 июня 2017 года. Москва, 2017. С. 171-175.
Карапетян А.А. Особенности представлений о цвете у детей дошкольного возраста с задержкой психического развития / А.А. Карапетян // Вестник научных конференций. 2021. № 10-3(74). С. 53-57.
Коновалова А.Ю. Особенности зрительного восприятия дошкольников с ЗПР / А. Ю. Коновалова, Е.П. Варзина // Педагогика как призвание : Сборник статей Международного профессионально-исследовательского конкурса, Петрозаводск, 07 июня 2021 года. Петрозаводск, 2021. С. 113-124.
Никитина В. Развитие цветового восприятия у детей дошкольного возраста с задержкой психического развития / В. Никитина // Проблемы и перспективы развития гуманитарных наук и образования в XXI веке : Сборник научных трудов по материалам V Всероссийской молодежной научно-практической конференции, Стерлитамак, 15 ноября 2018 года. Стерлитамак, 2018. С. 152-154.
Трифонова Э.П. Особенности восприятия формы, величины и цвета предметов у детей дошкольного возраста с задержкой психического развития / Э.П. Трифонова, А.И. Опанасенко // Новая наука: психолого-педагогический подход : международное научное периодическое издание по итогам Международной научно-практической конференции, Уфа, 17 апреля 2017 года. Уфа, 2017. С. 234-236.
Тебенова К.С. Преодоление недостатков зрительного восприятия младших дошкольников с задержкой психического развития в процессе психокоррекционной работы / К.С. Тебенова, К.М. Туганбекова, Б.И. Ильясова, Л.С. Заркенова // Успехи современного естествознания. 2015. № 1-4. С. 697-700.
Тугулева Г.В. Развитие цветового восприятия у детей старшего дошкольного возраста с задержкой психического развития в процессе изобразительной деятельности / Г.В. Тугулева, В.А. Петров // Научная мысль: традиции и инновации : Сборник научных трудов II Всероссийской научно-практической конференции, Магнитогорск, 29–30 мая 2021 года. Магнитогорск, 2021. С. 228-233.
Широкова А.А. Особенности зрительного восприятия старших дошкольников с задержкой психического развития / А.А. Широкова // Актуальные вопросы обучения и воспитания детей с ограниченными возможностями здоровья в современных образовательных условиях : Сборник научных статей по итогам научно-исследовательской работы преподавателей и студентов факультета инклюзивного и коррекционного образования ЮУрГГПУ за 2016-2017 учебный год. Челябинск, 2017. С. 225-228.
References
Azina E.G., Sorokoumova S.N. Metodika razvitiya zritelnogo vospriyatiya u mladshih shkolnikov s zaderzhkoy psihicheskogo razvitiya [Methodology of visual perception development in younger schoolchildren with mental retardation]. Problemyi i perspektivyi inklyuzivnogo obrazovaniya v Ivanovskoy oblasti : materialyi II nauchnoy konferentsii, Shuya-Ivanovo, 02–03 noyabrya 2016 goda [Problems and prospects of inclusive education in the Ivanovo region : materials of the II scientific conference, Shuya-Ivanovo, November 02-03, 2016]. Shuya-Ivanovo, 2016. Pp. 63-66. (In Russ.).
Benke L.A. Razvitie vospriyatiya tsveta u detey s ZPR starshego doshkolnogo vozrasta posredstvom izoterapii [The development of color perception in children with older preschool age by means of isotherapy]. Innovatsionnaya nauka [Innovative Science], 2019, no. 12, pp. 219-223. (In Russ.).
Bukovskaya E.V. Didakticheskie igryi kak sredstvo razvitiya zritelnogo vospriyatiya u detey doshkolnogo vozrasta s ZPR [Didactic games as a means of developing visual perception in preschool children with mental retardation] Inklyuzivnoe obrazovanie: preemstvennost inklyuzivnoy kulturyi i praktiki : sbornik materialov IV Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, Moskva, 21–23 iyunya 2017 goda []. Moskva, 2017. S. 171-175. (In Russ.).
Karapetyan A.A. Osobennosti predstavleniy o tsvete u detey doshkolnogo vozrasta s zaderzhkoy psihicheskogo razvitiya [Features of ideas about color in preschool children with mental retardation]. Vestnik nauchnyih konferentsiy [Bulletin of scientific conferences] 2021, no. 10-3(74), pp. 53-57. (In Russ.).
Konovalova A.Yu., Varzina E.P. Osobennosti zritelnogo vospriyatiya doshkolnikov s ZPR [Features of visual perception of preschoolers with mental retardation]. Pedagogika kak prizvanie : Sbornik statey Mezhdunarodnogo professionalno-issledovatelskogo konkursa, Petrozavodsk, 07 iyunya 2021 goda [Pedagogy as a vocation : A collection of articles of the International Professional Research Competition, Petrozavodsk, June 07, 2021]. Petrozavodsk, 2021. S. 113-124. (In Russ.).
Nikitina V. Razvitie tsvetovogo vospriyatiya u detey doshkolnogo vozrasta s zaderzhkoy psihicheskogo razvitiya [The development of color perception in preschool children with mental retardation]. Problemyi i perspektivyi razvitiya gumanitarnyih nauk i obrazovaniya v XXI veke : Sbornik nauchnyih trudov po materialam V Vserossiyskoy molodezhnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, Sterlitamak, 15 noyabrya 2018 goda [Problems and prospects for the development of humanities and education in the XXI century: A collection of scientific papers based on the materials of the V All-Russian Youth Scientific and Practical Conference, Sterlitamak, November 15, 2018]. Sterlitamak, 2018. Pp. 152-154. (In Russ.).
Trifonova E.P., Opanasenko A.I. Osobennosti vospriyatiya formyi, velichinyi i tsveta predmetov u detey doshkolnogo vozrasta s zaderzhkoy psihicheskogo razvitiya [Features of perception of the shape, size and color of objects in preschool children with mental retardation]. Novaya nauka: psihologo-pedagogicheskiy podhod : mezhdunarodnoe nauchnoe periodicheskoe izdanie po itogam Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, Ufa, 17 aprelya 2017 goda [New science: psychological and pedagogical approach : international scientific periodical based on the results of the International scientific and practical Conference, Ufa, April 17, 2017]. Ufa, 2017. S. 234-236. (In Russ.).
Tebenova K.S., Tuganbekova K.M., Ilyasova B.I., Zarkenova L.S. Preodolenie nedostatkov zritelnogo vospriyatiya mladshih doshkolnikov s zaderzhkoy psihicheskogo razvitiya v protsesse psihokorrektsionnoy rabotyi [Overcoming the shortcomings of visual perception of younger preschoolers with mental retardation in the process of psychocorrective work]. Uspehi sovremennogo estestvoznaniya [Successes of modern natural science], 2015, no. 1-4,pp. 697-700. (In Russ.).
Tuguleva G.V., Petrov V.A. Razvitie tsvetovogo vospriyatiya u detey starshego doshkolnogo vozrasta s zaderzhkoy psihicheskogo razvitiya v protsesse izobrazitelnoy deyatelnosti [Development of color perception in older preschool children with mental retardation in the process of visual activity]. Nauchnaya myisl: traditsii i innovatsii : Sbornik nauchnyih trudov II Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, Magnitogorsk, 29–30 maya 2021 goda [Scientific thought: traditions and innovations : Collection of scientific papers of the II All-Russian Scientific and Practical Conference, Magnitogorsk, May 29-30, 2021]. Magnitogorsk, 2021. S. 228-233. (In Russ.).
Shirokova A.A. Osobennosti zritelnogo vospriyatiya starshih doshkolnikov s zaderzhkoy psihicheskogo razvitiya [Features of visual perception of older preschoolers with mental retardation]. Aktualnyie voprosyi obucheniya i vospitaniya detey s ogranichennyimi vozmozhnostyami zdorovya v sovremennyih obrazovatelnyih usloviyah : Sbornik nauchnyih statey po itogam nauchno-issledovatelskoy rabotyi prepodavateley i studentov fakulteta inklyuzivnogo i korrektsionnogo obrazovaniya YuUrGGPU za 2016-2017 uchebnyiy god [Topical issues of education and upbringing of children with disabilities in modern educational conditions : A collection of scientific articles based on the results of the research work of teachers and students of the Faculty of Inclusive and Correctional Education of SUSSPU for the 2016-2017 academic year]. Chelyabinsk, 2017. Pp. 225-228. (In Russ.).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Наталья Сергеевна Костригина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Availability of publications based on the Creative Commons license
The journals Materials of international conferences and "Actual Problems of Pedagogy and Psychology" are open access journals, which means that all content is freely available to the user or his/her institution for free. Users can read, download, copy, distribute, print, search or link to the full texts of articles or use them for any other legitimate purposes without the prior permission of the publisher or author.
Copyright is reserved for the author without restrictions, the license applies to readers and the publisher.
Availability of publications based on the Creative Commons license
Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
This is a human-readable summary of (and not a substitute for) the license. Disclaimer.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- «Attribution» — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- Non-Commercial — You may not use the material for commercial purposes.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.